Verslag workshop Groei in de Retail
nieuws Dinsdag 20 september stond de Workshop 'Groei in de Retail' van Financials For Financials op de agenda bij Fletcher Hotel in Nieuwegein. Tussen 16.30 en 17.00 uur werden de deelnemers (ruim 50) ontvangen met een kopje koffie en om 17.00 uur werd het uitgebreide buffet geopend. Mooie gelegenheid om te netwerken en goed om te zien dat er direct al een leuke mix ontstond tussen oud en jong, er waren naast ruim 35 senior leden immers ook zo’n 15 studenten leden aanwezig om hun kennis over Retail uit te breiden en te delen.


Bekijk de foto impressie »

Tijdens het uitstekende diner ging het dan ook niet alleen over de gewoonlijke zaken in het leven van een financieel professional, zoals de verandertrajecten binnen de financiële functie, gespreken over overnames of shared service centra, maar ook over stages, buitenlandse ervaring en verschillende vakken. Dit gaf een fijne dynamiek aan de verschillende tafels en gaf deze studenten ook de mogelijkheid om te horen wat er allemaal speelt binnen het bedrijfsleven.

Rond 18.00 startte de Workshop Groei in de Retail. Veel negatieve verhalen zijn een ieder bekend na het omvallen van verschillende grote winkelketens, maar er zijn gelukkig ook succesverhalen te melden, de basis voor deze Workshop. Na de uitgebreide analyse van 4Partners over de gecompliceerde Imtech casus in 2015, was dit een mooie kans om hun uitgebreide kennis te delen over de status van de Retail. Danny Kooistra, van 4Partners en oud EY auditor voor de Retail, nam de presentatie voor zijn rekening.

Gestart werd met de casus van Corneille van Huët van Epine. Het ongekende verhaal van een accountant die zichzelf heeft veranderd in een internet ondernemer. Hij gaf een korte toelichting op het ontstaan van zijn nieuwe bedrijf.
Vraag: Welke klant doelgroep heeft behoefte aan hoogstaande kwaliteit & service en kan hier direct voor betalen?
Antwoord: Beveiligingsapparatuur met een focus voor de wat oudere medemens. Een hele logische start, maar toch in een moeilijke markt. Concurreren met partijen als Bol.com of Amazon is hard werken maar met juiste focus en inzet is er een goede boterham mee te verdienen.

Na deze verhelderende casus kregen we een uitgebreide analyse op macro niveau van Danny. Dit ging over de toekomst van de Retail en de grote kansen/gevaren. Zo brengt Big Data de grootste mogelijkheden door Predictive Analytics en Mobile Analytics, maar liggen er ook veel kansen bij Internet of Things. Daarnaast is data integratie tussen leveranciers van levensbelang. Real-time Inventory en Omni-Channel Data Integration zorgen voor lagere voorraden en een hogere omloop snelheid van de voorraad. Het gaat hier dus om allemaal IT gerelateerde onderwerpen. Verder was een bekende ‘Clicks & Bricks’ gelukkig ook een belangrijke, waar de toegevoegde waarde van een fysieke winkel nog extra benadrukt wordt.

Vervolgens was er tijd voor een interactieve quiz met alle aanwezigen. Via een mobiele oplossing kon iedereen binnen 5 seconden meedoen met de centrale quiz. Hier was niet alleen het antwoord van de vraag belangrijk, maar ook de snelle reactie van alle aanwezigen. Na een heftige strijd om de eerste plaats kwam Francis Bouman als winnaar uit de bus.

Arie van Wijnen presenteerde de casus van de V&D, een ex-vestigingsleider van V&D en met decennia lange ervaring in deze business. Hij leidde ons door de gouden jaren van de V&D en vooral ook door de mindere mooie jaren. Welke redenen lagen ten grondslag aan het echec. Vooral het opportunistische handelen van de organisatie was hierin de leidende factor. Na diverse overnames door private equity partijen en jaarlijkse wisselingen in de raad van bestuur, hebben CEO’s niet de kans gekregen om hun ‘lange termijn’ visie (als die al aanwezig was) door te voeren. De korte termijn bleef het belangrijkste totdat de klant het liet afweten. Bij de La Place keten was dit overigens een stuk beter geregeld.

Danny had een uitgebreide analyse gemaakt van een aantal Retail giganten aan de hand van hun financiële gegevens. Partijen als H&M, Zara en Primark draaien erg goed, alleen zijn ze moeilijk te vergelijken door de geconsolideerde jaarrekeningen. Zeker als ze naast internet giganten als Zalando, Asos of Amazon worden gezet. Belangrijk voor deze organisaties is de duidelijke lange termijn visie. Na een uitgebreide beschrijving van deze organisaties mochten de deelnemers zelf een casus uit gaan werken.

In 4 gemêleerde groepen en aan de hand van de jaarrekeningen van deze online en offline concurrenten moesten de groepen de succesfactoren & succes indicatoren en risico’s & beheersmaatregelen bepalen. Mooi om te zien hoe de ervaring van de oudere financials en de actuele kennis bij veel jonge studenten leidde tot goede analyses die voornamelijk door de studenten werden gepresenteerd.
Danny heeft vervolgens nog zijn analyse en bevindingen gepresenteerd en toegelicht.

Tenslotte werd het nieuwe boek van Eldert de Jager ‘Het Kompas’ gepresenteerd. Vanuit onze vereniging wordt zijn boek gepromoot als een praktijkgericht handboek. Alle aanwezigen ontvingen na afloop zo’n exemplaar en velen hebben dit door de ‘trotse’ auteur laten signeren. De eerste positieve reacties zijn al binnen gekomen over hoe dit boek bijdraagt aan het praktisch grip krijgen op bedrijfsresultaten, niet alleen puur financieel, maar ook op gebied van kennis, houding en gedrag.

Zoals gebruikelijk werd de avond afgesloten met een netwerkborrel waarbij uitvoerig en enthousiast werd nagepraat door jong en oud over een bijzonder succesvolle avond. Eén om met trots op terug te kijken.


Meer nieuws
Korting op CM: Excel en BTW o...
Ontvang nu als FFF lid 10% korting op CM: Excel Acedemy en CM: BTW Acedemy opleidingen! Lees verder
Pensioenakkoord en toekomst va...

In Nederland zijn we al ruim negen jaar bezig met het bereiken van ee... Lees verder

Met waardecreatie naar winst v...
'Hiermee zetten we opnieuw een stap naar een meer circulaire openbare ru... Lees verder
Verslag BSPD FFF congres
Woensdag 17 april werd het BSPD-FFF Congres 'Verandering is de enige con... Lees verder