Verslag workshop Grip op het Bedrijfsresultaat
nieuws Dinsdag 24 oktober samen met ruim 25 andere FD’s en controllers de interactieve workshop Grip op het Bedrijfsresultaat van Eldert de Jager bijgewoond.

Don’t shoot the messenger! Of kan de financieel directeur of controller meer dan alleen inzicht geven in wat de cijfers voor de organisatie betekenen? Presentator Eldert de Jager schrijver van het boek 'Het Kompas', bespreekt zijn aanpak om in 10 stappen echt grip op het bedrijfsresultaat te krijgen. Grip op het bedrijfsresultaat is iets dat elke FD wil bereiken voor zijn organisatie. Controle over de cijfers en problemen zien aankomen, zodat het management hierop kan anticiperen. Maar wat is grip precies en hoe bereik je dat? Je zult de strategische doelstellingen van de organisatie moeten vertalen naar de praktische dagelijkse sturing, maar hoe?

Om de discussie op gang te brengen wordt begonnen met een kennistest via de app Kahoot. Aan het denken gezet over het juiste antwoord ontspint zich een spannende wedstrijd. Na afloop is het helder dat er deze avond nog wat te leren valt!

Na bespreking van het heldere 10 stappenplan springen de volgende zaken in het oog. Het vergt stevigheid en tact van de FD. Het kost tijd en doorzettingsvermogen om begrip te krijgen in de organisatie. De FD moet zijn “verplichte” rapportages niet langer zien als een must, maar als een tool om in gesprek te komen. En, het is meer dan alleen onze rapportages omvormen tot een geaccepteerd KPI dashboard. Het gesprek begint al bij betrokkenheid bij de missie, visie en strategie van de onderneming – een goed begrip hebben van waar de onderneming naar toe wil. Te vaak nog kijken “wij als finance” alleen naar het financiële perspectief in plaats van alle perspectieven van de onderneming. Ontwikkel inzicht in hoe finance de directie kan faciliteren, wat is hun behoefte?

Organisatie en afdelingen moeten ook open staan om transparantie in hun werk te geven. Niet iedereen wil dat zijn werk “meetbaar” wordt. Kortom, maak helder wat met het door jou verstrekte inzicht wordt opgelost. De uit strategie en kritische succesfactoren (KSF) afgesproken KPI’s moeten leven. Belangrijk voor de acceptatie van KPI’s, is helder te maken dat ze dienen ter sturing, niet ter verantwoording. Ze moeten meetbaar zijn en door de eigenaar zijn te beïnvloeden. KPI’s moeten de trend richting verbetering zichtbaar maken. Maar heel belangrijk – cijfers zeggen niet alles, ken het verhaal achter de cijfers. Stel een KPI staat in het rood, dan is de FD de boodschapper die het signaleert. De operations zelf zullen het moeten aanpakken, dat kan de FD niet.

Conclusie: de FD moet uit zijn comfortzone, het gesprek aangaan en actief het waarom uitdragen. Niet het zoveelste BI tool, of niet gelezen rapport. Steun en draagvlak bij MT en directie zijn dus essentieel. Opzet van een goede Navigatiecyclus vergt dus vooral goede soft skills !

Patrick Dölle


Meer nieuws
Korting op CM: Excel en BTW o...
Ontvang nu als FFF lid 10% korting op CM: Excel Acedemy en CM: BTW Acedemy opleidingen! Lees verder
Pensioenakkoord en toekomst va...

In Nederland zijn we al ruim negen jaar bezig met het bereiken van ee... Lees verder

Met waardecreatie naar winst v...
'Hiermee zetten we opnieuw een stap naar een meer circulaire openbare ru... Lees verder
Verslag BSPD FFF congres
Woensdag 17 april werd het BSPD-FFF Congres 'Verandering is de enige con... Lees verder