De gemotiveerde controller wordt een winnaar
nieuws Henk Menting wil dat de gemotiveerde controller uitgaat van het positieve en niet werkt vanuit wantrouwen. Voor optimale motivatie is volgens de FFF-voorzitter open communicatie nodig. ‘Daar moeten we nog aan werken. Veel controllers duiken achter het beeldscherm weg om nog harder te werken.’

Hoogleraar Werner Bruggeman gaf onlangs aan dat autonome motivatie tot verhoogde performantie en minder stress leidt en meer aandacht moet krijgen. Niet alleen uitgaan van de gecontroleerde motivatie, zoals we doorgaans in de management control kennen. Henk Menting, voorzitter Financials for Financials, onderschrijft de conclusie van Bruggeman. ‘Ga uit van het positieve en de vrije wil en niet vanuit het negatieve en het opgelegde.’

Menting ziet positivisme als een onmisbare competentie voor de toekomstbestendige finance professional. ‘Wil je de controller van de toekomst zijn? Dan moet je positief of autonoom kunnen motiveren, goed kunnen communiceren en veranderingsbereid zijn. Daarmee weet je de mensen blijvend te motiveren en beschik je over snelle en “one truth” informatie, waarop je direct en goed kunt sturen.’

There is only one truth
Management control bevindt zich volgens de FFF-voorzitter aan ‘de vooravond van een wijziging’, waarbij er afgestapt wordt van verschillende rapportages, maar de commitment naar data groeit. ‘Data die we onder “There is only one truth” en ook “in één keer goed” vast dienen te leggen. Het moet immers in de steeds sneller veranderende omgeving snel en goed gebeuren. Dat betekent dat de first line daar ook direct verantwoordelijk voor wordt gesteld. Hoe kunnen we deze medewerkers in de commercie motiveren om deze “administratieve ballast” toch vast te leggen? Daar draait het volgens mij al een tijdje om en wordt alleen maar belangrijker. Dat kan volgens mij alleen door positieve autonome motivatie en zeker niet door de negatieve gecontroleerde motivatie, waarbij we alleen aangeven wat fout is gegaan of wat nog beter kan. Af van de afrekencultuur en kijken hoe we dit samen kunnen omdraaien naar een motivatiecultuur.’

Schepje bovenop versus futloos
‘Wat raakt deze mensen nu werkelijk? Tracht die gevoelige snaar te raken,’ stelt Menting. ‘Ik stel regelmatig de volgende vraag: “Wat is het nu dat je ’s avonds reageert met “Dit was een geweldige dag. Die wil ik wel 10 in de week.”? Of met de reactie “Zeg even niets, want het was vandaag weer een “K..dag”? Dus wat motiveert je en wat demotiveert je? Wat geeft je positieve energie dat je er een schepje bovenop kunt doen of wat geeft je negatieve energie, waardoor je futloos en energiearm wordt?’

Negatieve motivatie
Een positieve controller kan op de lange termijn een sterke boost aan een onderneming geven. Menting: ‘Als we dat weten en daar op gaan sturen dan geeft dat ook een motivatie om dat vast te leggen. Hierbij is tevens aan te geven dat het ook een bescherming kan zijn als je een negatief signaal vastlegt. Door transparantie over de situatie creëer je ook begrip bij de ander. Deze vragen zijn regelmatig te stellen, en bij verandering van motivatie is ook het onderwerp van sturen aan te passen. Laat dus ook het bestaande tijdig los. Je moet je dan ook steeds afvragen of dit werkelijk iets toevoegt, of roept het mogelijk juist negatieve motivatie op? Vast staat in ieder geval dat we allemaal het beste willen voor continuïteit van de onderneming en dat willen doen met gemotiveerde medewerkers.’

Open communicatie
Voor optimale motivatie is volgens de FFF-voorzitter open communicatie nodig. ‘Daar moeten we nog aan werken. Veel controllers duiken, zeker wanneer het drukker wordt of in stresstijden, achter het beeldscherm weg om nog harder te werken. Maar dan is het juist belangrijk om met elkaar te communiceren over de situatie en te kijken of we elkaar kunnen helpen. Om de mogelijke stress weg te nemen en niet in kwaliteit in te boeten.’

De controller met deze eigenschappen wordt de winnaar
Ik voorzie dat voor de toekomt drie aspecten heel belangrijk zijn, namelijk:
1. positieve autonome motivatie;
2. communicatie; en
3. Veranderingsbereidheid.


Meer nieuws
Korting op CM: Excel en BTW o...
Ontvang nu als FFF lid 10% korting op CM: Excel Acedemy en CM: BTW Acedemy opleidingen! Lees verder
Pensioenakkoord en toekomst va...

In Nederland zijn we al ruim negen jaar bezig met het bereiken van ee... Lees verder

Met waardecreatie naar winst v...
'Hiermee zetten we opnieuw een stap naar een meer circulaire openbare ru... Lees verder
Verslag BSPD FFF congres
Woensdag 17 april werd het BSPD-FFF Congres 'Verandering is de enige con... Lees verder